ساخت پله پيچ

طراحي و ساخت انواع پله هاي ساختمان

ساخت پله پيچ

۳ بازديد

ساخت پله پيچ

يكي از نكاتي كه معماران و طراحان بايد به آن توجه نمايند، محاسبه دقيق ابعاد پله گرد است. از شايع ترين اشتباهات در طراحي پله گرد، اندازه گيري ارتفاع آن است. بسياري از افراد ارتفاع پله را از كف طبقه اندازه مي‌گيرند، در صورتي كه براي محاسبه دقيق ارتفاع ، حتما از كف تمام شده طبقه بايد اندازه گرفت.

از آنجا كه پله گرد سبب صرفه جويي در مكان مي شود، فضاي محدودي را اشغال مي كند، با اين وجود طراحي و ساخت آنها نياز به اندازه گيري دقيق با دقت بيشتري دارد. براي اينكه اندازه دقيق ابعاد پله گرد منزل خود را مشخص كنيد ، توجه به چند نكته ضروري است:

 

    پله پيچ  شما به صورت عمودي طراحي شود يا افقي؟

    فاصله بين پله ها چه مقدار باشد؟

    زاويه چرخش پله گرد شما چه اندازه باشد؟

    قطر پله ها چقدر بايد باشد؟

    ضخامت پله ها چه اندازه باشد؟

 

براي محاسبه دقيق ابعاد پله گرد به نكات زير توجه كنيد:

 

    ابتدا مكان مورد نظر خود را انتخاب كنيد.

    سپس مكان شروع و خاتمه نصب پله گرد را مشخص كنيد.

    زاويه چرخش پله گرد خود را متناسب با قطر پله مشخص كنيد. براي  محاسبه دقيق زاويه چرخش ، از ماشين حساب استفاده كنيد تا  نتيجه و اندازه شما به صورت دقيق مشخص شود.

    تعداد پله ها، قطر و طول آنها را به صورت دقيق محاسبه كنيد. دقت داشته باشيد كه فضاي محل يا منزل شما نيز در انتخاب تعداد پله و اندازه هاي آن تأثير زيادي دارد.

 

همچنين ببينيد در سايت: https://novinpele.com/

نحوه محاسبه ابعاد و اندازه پله گرد

قطر يا عرض پله گرد

 

قطر پله گرد، مكاني است كه پله در آن قرار مي گيرد . قطر بيروني پله گرد ، مشخص مي كند كه مسير رفت و آمد شما به چه شكل و ميزان پاخور شما چقدر باشد. اندازه شعاع پاخور در بخش بيروني پله حدود 10 تا 45 سانتي متر است.

اگر ابعاد پاخور را افزايش دهيد، عبور و مرور شما راحت تر مي شود. البته به اين نكته توجه كنيد كه اگر اندازه پاخور بيش از حد معمول باشد، ممكن است براي رسيدن به كف پله بعدي، مجبور شويد از روي پله قبل دو گام برداريد تا مسير آن را طي كنيد. اين كار زيبايي وجذابيت پله گرد شما را نيز از بين مي برد.

در تعيين قطر پله گرد به چند نكته توجه كنيد:

 

    ميزان پاخور شما تا كف پله چقدر است؟

    از پله گرد به چه منظور مي خواهيد استفاده كنيد؟ بعنوان مثال، برخي افراد تنها براي رفت و آمد افراد و برخي علاوه بر عبور و مرور به قصد جابه جايي وسايل و ساير لوازم از پله گرد استفاده مي كنند.

    چه مقدار فضا به طراحي پله گرد مي خواهيد اختصاص دهيد؟

 

ارتفاع پله گرد

 

ارتفاع استاندارد هر پله در پله گرد، 18 سانتي متر و كف پله 30 تا 33 سانتي متر است. تعداد پله هايي كه در هر قسمت پله گرد قرار مي گيرد حداقل 6 و حداكثر 15 تا بايد باشد، اگر تعداد پله ها بيشتر از 12 عدد باشد، بهتر است در ميان آها يك پاگرد نصب شود.

عرض پاگرد

 

عرض پاگرد در پله گرد ، دوبرابر عرض پله است و طول آن تقريباً به اندازه عرض پله است. شكل پاگرد با توجه به طرح پله گرد نيز متفاوت است. به عنوان مثال در پله گرد طرح U ، پاگرد معمولاً مستطيل يا مربع طراحي مي‌شود. در پله گرد مستقيم نيز عرض پاگرد به اندازه عرض پله و طول آن تقريبا به اندازه دو گام است.

براي اينكه ايمني و امنيت پله گرد شما بيشتر شود، حتما در آن از نرده استفاده كنيد، هر دو طرف پله گرد بايد نرده داشته باشد. نرده ها هم به شكل چوب و هم فلزي طراحي مي شوند. ارتفاع نرده معمولاً حدود 80 تا 90 سانتي متر است.

پله گرد ها با توجه به طرح هاي مختلفي كه دارند، تنظيمات ساختاري و اندازه هاي متفاوتي نيز دارند. به عنوان مثال تنظيمات ساختاري پله گرد مارپيچ با پله گرد مستقيم متفاوت است.

با توجه به طرح پله گرد ، اندازه آن را از كف تا سقف مشخص كنيد. زمان سفارش پله گرد مكان دقيق ، ابعاد، نقطه شروع و خاتمه پله گرد را به صورت دقيق مشخص كنيد. براي اين كار مي توانيد با مشاورين فني نيز مشورت كنيد.

قظر يا عرض پله گرد

 

متداول ترين نوع پله گرد مارپيچ ، داراي شكل دايره اي با يك مكان مركزي است كه از آن جا به بعد پله گرد ادامه مي يابد.

برخي طرح هاي پله گرد با نزديك شدن به مكان مركزي ، شكل نامنظمي پيدا مي كنند، البته اين طرح نيز زيبايي و جذابيت خاص خود را دارد. نكته اي كه بايد در اينجا در نظر گرفته اين است كه فاصله بين پله ها يكسان باشد.

پله گرد دايره اي

 

متخصصين ما در محاسبه اندازه و ابعاد پله گرد از فرمول خاص خود استفاده مي كنند. با استفاده از اين فرمول طراحي و نصب پله گرد به روش صحيح و استاندارد انجام مي پذيرد. اگر به دنبال ايده مخصوص در طراحي پله گرد هستيد، مي توانيد طرح مورد نظر خود را انتخاب كنيد و با مشاورين ما در شركت نوين پله تماس حاصل نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.